Ελληνικό Δίκτυο Ju Jitsu

- Τεχνικό μέρος του Ju Jitsu -

Το τεχνικό μέρος του στυλ του Ζου Ζίτσου της WJJF, αποτελείται από το περίφημο Syllabus, το οποίο δημιουργήθηκε από τον ιδρυτή της ομοσπονδίας Soke Robert Clark, ο οποίος είχε τεράστια εμπειρία σε διάφορα στυλ Ιαπωνικού και Δυτικού Ζου Ζίτσου και δημιούργησε αυτό το υπέροχο στυλ! Το στυλ είναι επικεντρωμένο κυρίως στα εξής:


• Αυτοάμυνα – Απλές, αποτελεσματικές και ρεαλιστικές εφαρμογές για μάχη δρόμου, αποκλιμάκωσης και αντιμετώπισης επικίνδυνων καταστάσεων.
• Εφαρμογή του Νόμου – τεχνικές εφαρμογές οι οποίες ελέγχουν τον αντίπαλο χωρίς να του δίνουν χώρο δράσης. Ιδανικές για επαγγελματίες αστυνομικούς και υπηρεσιών ασφαλείας.
• Μάχη Επιβίωσης – Μιλιταριστικές εφαρμογές μάχης σώμα με σώμα άοπλα και ένοπλα με όπλα κοντινής εμβέλειας, όπως μαχαίρι, ραβδί κτλ.
• Kobujutsu – Η ένοπλη μάχη με παραδοσιακά όπλα όπως tonfa, nunchaku, sai, naginata, kama, Bo, Jo, Boken, Katana.
• Τέχνη Ζου Ζίτσου – Μαθαίνει κάποιος ολοκληρωμένα και υπεύθυνα την τέχνη του Ζου Ζίτσου, σε σύγχρονη μορφή που στηρίζεται στον ρεαλισμό, την ταχύτητα και την ακρίβεια της κίνησης.

Ειδικό παιδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα – syllabus Junior όπου μέσα από αυτό οι μικροί φίλοι του Zου Zίτσου θα μάθουν με ασφαλή τρόπο να προστατεύουν τον εαυτό τους, μαθαίνοντας με διασκεδαστικό τρόπο την τέχνη του Ζου Ζίτσου, από την ηλικία των 4 ετών.


Έτσι μέσα από το πλούσιο αυτό syllabus, και μέσα από το ταξίδι του στην τέχνη του Ζου Ζίτσου, θα μάθει κάποιος/κάποια τα εξής πολύ σημαντικά στοιχεία:


1. Πτώσεις


Τώρα είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε την προπόνηση σας. Αλλά υπάρχει κάτι ακόμα που πρέπει να μάθετε πριν την ένταξή σας σε ένα κανονικό μάθημα. Να πέφτετε στο έδαφος με ασφάλεια! Η πτώση είναι αναπόφευκτη, σε οποιαδήποτε κατάσταση αυτοάμυνας υπάρχει πάντα η πιθανότητα να χάσετε την ισορροπία σας ή να πέσετε στο πάτωμα (και ίσως να μην υπάρχει μαλακό τατάμι για να προσγειωθείτε). Επίσης, η πρακτική Ju Jitsu περιλαμβάνει τόσο την εκτέλεση τεχνικών ρίψης όσο και την εκτέλεση τους σε σας. Αυτό σημαίνει ότι είναι υποχρεωτικό να μάθετε να πέφτετε με ασφάλεια! Το Ζου Ζίτσου περιλαμβάνει μια τεχνική προοδευτική μέθοδο για την εκμάθηση των πτώσεων ώστε να μάθετε να πέφτετε σωστά και με ασφάλεια, σε κάθε στάδιο. Αυτό σημαίνει πως, η τεχνική των πτώσεων είναι σπασμένη σε σειρές σταδίων, όπου το ένα οδηγεί στο άλλο. Ο σκοπός αυτού είναι να εισάγει τους μαθητές σταδιακά, να εξασκήσουν και να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη τους.


Υπάρχουν οι εξής μορφές πτώσης και εξάσκησής τους:

1. Πλάγια πτώση (δεξιά και αριστερά)

2. Οπίσθια πτώση

3. Μπροστινή πτώση

4. Πρόσθια κυβίστηση

5. Οπίσθια κυβίστηση


2. Κτυπήματα


Οι τεχνικές κτυπημάτων χρησιμοποιούνται σε διάφορα στάδια κατά την εφαρμογή των τεχνικών Ju Jitsu. Μερικές φορές χρησιμοποιούνται στην αρχή μιας μάχης για να αποσπάσουμε τον αντίπαλο από την κύρια εφαρμογή της επίθεσης μας. Άλλες φορές χρησιμοποιούνται στο τέλος μιας τεχνικής για να δώσουν ένα κτύπημα που θα τελειώσει την μάχη. Τα κτυπήματα του Ju Jitsu, τείνουν να χρησιμοποιούνται ενάντια στα αδύναμα σημεία του σώματος, οπότε δεν απαιτείται μεγάλη ενέργεια κρούσης.


Τα είδη κτυπημάτων που χρησιμοποιούμε στο J.J., είναι:


Γροθιά - Fist
Κτύπημα με την βάση της παλάμης – Palm Heel
Ανάστροφη γροθιά – Back fist
Γροθιά σφυρί – Hammer fist
Χέρι μαχαίρι – Knife Hand
Αγκωνιά - ELbow
Μπροστινό Λάκτισμα – Frond Kick
Κυκλικό Λάκτισμα – Roundhouse kick
Πλάγιο Λάκτισμα – Side Kick
Οπίσθιο Λάκτισμα – Back Kick
Γονατιά - Knee


3. Τεχνικές αποκρούσεων – Blocking techniques


Οι αποκρούσεις, χρησιμοποιούνται για να αποτρέψουν επιθέσεις με γροθιές, λακτίσματα, εναγκαλισμούς, αρπαγές κτλ του αντιπάλου. Τυπικά χρησιμοποιούμε τα χέρια μας και το αντιβράχιο για τον σκοπό αυτόν. Ίσως χρειαστεί η κίνηση της απόκρουσης να συνδυαστεί με μετακίνηση του σώματος μας, ώστε να αποφύγουμε το κτύπημα του αντιπάλου ή να ενισχύσουμε την απόκρουση μας.


Εσωτερική απόκρουση αντιβραχίου – Inside forearm block
Εξωτερική απόκρουση αντιβραχίου – Outside forearm block
Ανωφερή απόκρουση αντιβραχίου – Rising forearm block
Απόκρουση παλάμης – Palm block
Καθοδική απόκρουση αντιβραχίου – Downward inside forearm block
Ψηλή απόκρουση Χ (χιαστή) – High x-block


4. Τεχνικές Ρίψεως – Throwing techniques


Ο μαχητής του Ζου Ζίτσου αντι να χρησιμοποιεί δύναμη για να ρίξει τον αντίπαλο στο έδαφος, εκτελεί τις τεχνικές ρίψεως μέσω μόχλευσης (κλείδωμα άρθρωσης) για να πάρει το κέντρο βάρους του αντιπάλου και να τον φέρει σε μια θέση που γίνεται ασταθής και μπορεί εύκολα να ανατραπεί. Όλες οι ρίψεις που χρησιμοποιούμε στο Ζου Ζίτσου της WJJF, πληρούν 3 βασικά κριτήρια:


Α. Είναι αποτελεσματικές για ένα ευρύ φάσμα διαφορετικών τύπων και μεγέθους ανθρώπων
Β. Δεν χρειάζονται παρά μόνο ελάχιστες δεξιότητες για να φέρουν ένα αξιόλογο αποτέλεσμα
Γ. Ανταποκρίνονται επιτυχώς σε ρεαλιστικές επιθέσεις και καταστάσεις


Εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι όλες οι ρίψεις που χρησιμοποιούμε στο Ζου Ζίτσου της WJJF, γίνονται επάνω σε ρεαλιστικές επιθέσεις με κτυπήματα από αντίπαλο. Δυστυχώς πολλά στυλ Ζου Ζίτσου δεν ακολουθούν αυτή την λογική και κάνουν προπόνηση στο αθλητικό τζούντο για τις ρίψεις, ξεκινώντας τις τεχνικές από πιάσιμο πέτων με τον αντίπαλο, πράγμα που τυπικά δε θα συμβεί ποτέ σε μια αληθινή μάχη δρόμου. Η είσοδος και η απόκρουση που θα χρησιμοποιήσουμε για να μπούμε στον αντίπαλο σε μια επίθεση του και να πάρουμε το πλεονέκτημα της ρίψης, είναι όλη η ουσία της τέχνης του Ζου Ζίτσου.


Δυστυχώς, υπάρχουν εκπαιδευτές που λένε ότι διδάσκουν Ζου Ζίτσου, αλλά δεν μπορούν να εφαρμόσουν Ζου Ζίτσου, χωρίς να πιαστούν πέτο με πέτο με τον αντίπαλο. Δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν μια επίθεση γροθιάς ή λακτίσματος. Και επειδή εμείς στην WJJF, πραγματικά μελετούμε και εξασκούμαστε μόνο στην ουσία και όχι σε περιττές δεξιότητες άλλων αντικειμένων και σπορ, έχουμε κτίσει όλο το syllabus πέρα από τις βασικές τεχνικές σε ρεαλιστικές επιθέσεις δρόμου. Αυτό προετοιμάζει τον σπουδαστή όχι μόνο σωματικά και σε τεχνικό επίπεδο, αλλά και νοητικά και συναισθηματικά, όπως έχουμε αναφέρει και πιο πάνω σε αυτό το κείμενο.


Ακολουθούν ενδεικτικά κάποιες ρίψεις που ακολουθούμε από το syllabus της WJJF:


Ρίψη γοφού – Hip throw
Μισή ρίψη ώμου – Half shoulder throw
Εξωτερικό άγκιστρο – Outside hock
Rice ball throw
Ρίψη με στροφή κορμού – Body Drop
Swiping loin


5. Τεχνικές Συγκρατήσεων στο έδαφος – Holding down techniques


Οι τεχνικές συγκράτησης χρησιμοποιούνται για να εξασφαλίσουν και να ελέγξουν τον αντίπαλο από τη στιγμή που τον έχουμε ρίξει στο έδαφος. Οι τεχνικές αυτές είναι ένα μεγάλο εργαλείο που χαρακτηρίζει το ζου ζίτσου, κυρίως για καταστάσεις επιβολής του νόμου ή για να συνετίσουμε τον αντίπαλο. Για τον λόγο αυτόν, πάντα σε μια ρίψη, κρατάμε το χέρι του αντιπάλου, ώστε να μπορέσουμε στη συνέχεια να τον ελέγξουμε και να μην έχει την δυνατότητα να μας ξεφύγει. Πάντα μετά την ρίψη, χαμηλώνουμε το κέντρο βάρους μας, πάνω στον αντίπαλο, ώστε να τον ακινητοποιήσουμε προσωρινά και μετά προχωράμε σε κάποια λαβή ελέγχου, που μπορεί να πραγματοποιηθεί σε κάποια άρθρωση του, ώστε να νοιώσει πως δεν έχει την δυνατότητα να ξεφύγει, κι ότι όσο προσπαθεί τόσο βάζει σε κίνδυνο τη σωματική του ακεραιότητα.


Συγκράτηση 1 – Λαβή καρπού με γόνατα σε πλευρά και κεφάλι
Συγκράτηση 2 - Ευθεία εξάρθρωση αγκώνα
Συγκράτηση 3 – Λαβή στραγγαλισμού
Συγκράτηση 4 – Γύρισμα και έλεγχος ώμου με γόνατο


6. Τεχνικές κλειδωμάτων – Locking techniques


Οι τεχνικές κλειδωμάτων χρησιμοποιούνται σε αρθρώσεις χεριών, ποδιών και αυχένα (λαιμού), ώστε να ελέγξουν τον αντίπαλο, είτε να τον αφοπλίσουν, είτε να τον τραυματίσουν. Όσο πιο βίαιη είναι η επίθεση, τόσο μεγαλύτερη εφαρμογή μπορεί να έχει μια λαβή κλειδώματος. Αυτό βέβαια απαιτεί πολύ καλή εκπαίδευση και σωστό χρονισμό για να καταφέρουμε μια τέτοια λαβή στον αντίπαλο. Επίσης απαιτεί να έχουμε κάνει τους κατάλληλους χειρισμούς προτού πιάσουμε μια τέτοια λαβή, με αποκρούσεις, αποφυγές, σπάσιμο ισορροπίας, κτύπημα ή ότι άλλο χρειαστεί να βγάλουμε απο την «φαρέτρα» του Ζου Ζίτσου.


Ευθύ κλείδωμα χεριού – Straight armlock
Κλείδωμα καρπού – Wristlock
Οπίσθιο κλείδωμα ώμου – Back hammer lock
Συνδυασμός κλειδώματος ώμου και καρπού – Combined shoulder lock and wristlock
Κλείδωμα γαστροκνήμιου – Gastrocnemius lock
Κλείδωμα αστραγάλου – Ankle lock
Οπίσθιος πνιγμός – Back bar choke
Οπίσθιος στραγγαλισμός – Back strangulation


7. Τεχνικές Απόδρασης – Escape techniques


Πέρα από το επίπεδο στο οποίο βρισκόμαστε στο Ζου Ζίτσου, υπάρχει πιθανότητα ο αντίπαλος σε μια μάχη, να πάρει πλεονέκτημα και να καταφέρει να μας φέρει αυτός σε μια δύσκολη και επικίνδυνη κατάσταση. Εάν αυτό συμβεί, τότε θα πρέπει να γνωρίζουμε πώς να αποδράσουμε.


Απόδραση από Κεφαλοκλείδωμα – Escape from head chancery
Απόδραση από ευθύ κλείδωμα χεριού – Escape from straight armlock
Απόδραση από στραγγαλισμό στο έδαφος – Escape from ground strangle
Απόδραση από αρπαγή ποδιού σε λάκτισμα – Escape from catch on kicking leg
Απόδραση από οπίσθιο πνιγμό – Escape from back choke
Τεχνική αντιμετώπισης κλωτσιάς, πεσμένος στο έδαφος – Escape from kick on the ground


Στην τέχνη του Ζου Ζίτσου, δίνεται μεγάλη έμφαση στην μάχη εδάφους, είτε πάμε μαζί με τον αντίπαλο είτε μείνουμε εμείς όρθιοι, είτε ακόμα είναι ο αντίπαλος όρθιος κι εμείς πεσμένοι στο έδαφος! Οπότε καταλαβαίνει κανείς ότι το Ζου Ζίτσου σαν τέχνη, είναι απαραίτητη, εκτός από όλες τις ηλικίες, τους επαγγελματίες (αστυνομικούς, στρατιωτικούς, στελέχη υπηρεσιών ασφαλείας), είναι απαραίτητο και για γυναίκες. Γυναίκες που έχουν κακοποιηθεί σύμφωνα με σχετικά αρχεία από την αστυνομία, οι επιθέσεις ήταν βίαιες και σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις οι γυναίκες αυτές ρίχτηκαν στο έδαφος όπου εκει είτε υπέστησαν βιασμό είτε συνέχισαν να τις ξυλοκοπούν. Η γνώση του Ζου Ζίτσου ειδικά στο έδαφος, μπορούν να εξισορροπήσουν πλήρως την διαφορά δύναμης ανάμεσα σε μια μέση γυναίκα κι έναν μέσο άνδρα και να δώσουν τα “όπλα” εκείνα στην γυναίκα να μπορέσει να αμυνθεί και να ξεφύγει αποτελεσματικά από τέτοιες καταστάσεις.


Ο μόνος τρόπος για να μάθει κανείς σωστά και αποτελεσματικά την τέχνη του Ζου Ζίτσου, είναι να απευθυνθεί σε μια έγκυρη σχολή όπου πληρεί τις προδιαγραφές που αναφέρονται στην ειδική σελίδα του ιστότοπου.


– Νεκτάριος Λυκιαρδόπουλος –